topbella

Monday, April 7, 2014

gula-gula kanak2

salam all. harap semua dalam lindungan rahmat-Nya sentiasa.

baru habis second last mid term paper..susah ke? taktau nak cakap camne..yg pasti aku da jawab..keh33
sebenarnye tengah bosan..sambil makan gula-gula bento, pastu rasa macam nak cite pasal makanan time aku kecik2 dulu..zaman tu 90an..kalau sape yg lahir zaman2 tu mesti penah rasa, tak pun tengok..jom tengok (:

1- bento tablet susu
gula2 ni memang best..ada macam perisa..ros, vanila, kopi, kelapa, coklat & susu biasa..time aku kecik2 dulu ada jual kat pasar malam rm1 dapat 35 bijik..kalau tak silap laa..skang still ada lagi tapi dah tak femes da..

2- white rabbit gula putih
gula ni femes sebab dia kenyal2 macam chewing gum tapi boleh makan..aku suka menda alah ni sebab aku tak makan chewing gum tp boleh kunyah macam chewing gum aje..lagi satu plastik dia boleh makan..sedap betul.

3- hi sour
gula ni memang masam ya Rabbi! aku dengan akak aku memang pantang nampak, mesti beli..dulu seposen sebijik standard laa..ada purple (anggur), kuning (lemon), hijau (epal) & merah (ceri)..tapi feveret aku purple..kalau ayah aku makan muka tak berubah kut.

4- lucky cocoa ball
ni coklat kut, bukan gula..memang lazat la kan..masuk mulut terus cair..dulu mana ada m&m..ni la antara coklat2 yang best selain choki2 dengan cloud 9..kalau beli sekotak tuang semua sekali dalam mulut..so kena beli berkotak-kotak.

5- mini pop
yang ni ala lolipop tapi plastik dia tak macam big top tu, plastik jenis lebar..akak aku cakap orang tu malas nak keronyokkan..boleh jugak macam tu..ni semua perisa buah..pastu luar plastik dah ada gambar buah perisa tu.

6- push pop
ni pun sama macam kat atas tapi dia jenis tolak keluar guna jari..budak2 pompuan sekolah aku dulu beli yang kaler merah pastu bajet gincu, jalan sebelah budak lelaki yang diorang suka..pastu buat cite budak sekolah lain bagi hadiah..ada kawan aku yang memang kemaruk menatang ni.

7- trebor t-drop
gula ni best sebab dia ada serbuk putih..ada 3 cara makan, makan gula+serbuk, makan gula lepas tu ratah serbuk, atau makan serbuk pastu baru makan gula2..ada member aku cakap menda putih tu dadah okayy..lama gak kwn2 dia tak makan sebab percaya dengan dia..pun banyak perisa sebekas tu..semua perisa buah.

8- gula udang merah
gula ni poyo aje 'udang merah' padahal bukan rasa udang pun..just bentuk dia macam udang ada garis2 bila kita bukak pembalut..plastik boleh makan, pastu cair dalam mulut..memang superb..aku ada makan baru2 ni tapi jenis panjang skit..dah tak sedap da.

sebenarnya semua gula2 ni ada lagi tapi hanya ada kt kedai2 runcit yang lama..kalau rasa teringin nak makan, sila la pi cari :D

till finger meet keyboard again,
salam 'alayk :)

0 comments:

Post a Comment

Blog Owner

My photo
me, myself and i are one.